Gemba (現場, "genba" olarak da bilinmektedir) anlamı "işin yapıldığı yer" olan Japonca bir terimdir.
Gemba yürüyüşü, yöneticilerin veya takım liderlerinin mevcut güvenlik risklerini tespit etmelerini, makine ve teçhizat koşullarını gözlemlemelerini, uygulanan standartlar hakkında soru sormalarını, çalışma durumu hakkında bilgi sahibi olmalarını ve çalışanlarla ilişkiler kurmalarını sağlamak için tasarlanmış bir uygulamadır. Ayrıca süreçler hakkında verileri gözlemlemek ve toplamak ve iyileştirme alanlarını belirlemek için de işin yapıldığı yere gittikleri bir süreçtir.
Klasik işletme yönetiminde süreçlerde ve/veya üretimde bir sorun ortaya çıktığında kalite bölümü bu sorunu üst yönetime raporlama yapar ve tüm yöneticilere e-posta ile bilgilendirme yapar. Şirket sahibinin ve/veya üst düzey yöneticinin meşguliyetine, konuya verdiği öneme göre bir reaksiyon süreci başlar. Bu süre bazen günlerce sürebilir. Bu durum gerek sorunu yaşayan da gerekse sorunu tespit etmiş olan çalışanlarda olumsuz bir motivasyon etkisine neden olabilmektedir. Sorunun çözülmemesinden dolayı büyümesi sonucu işletmede bir panik, kavga ve bazen de sorunun büyüklüğüne bağlı olarak kriz durumu söz konusu olabiliyor. Hemen toplantılara başlanır, kimin ne yapacağı belirlenir fakat sorun hemen çözülemez. Çünkü görevlendirilen çalışanların sorunu anlamaları, tanımlamaları ve çözüm alternatifleri belirlemeleri de günlerce sürebiliyor.
Bütün bu yaşanan olayların işletmeye faturası aşağıdaki gibi olabilir;
Yalın Yönetime göre sorun her zaman yerinde gözlemlenir (GENCHI GEMBUTSU), yerinde ve ilgili çalışanları da dahil ederek tartışılır ve yerinde çözümlenir. Yani değerin oluşturulduğu yerde yöneticiler ve çalışanlar bir araya gelirler ve sorunu birinci ağızdan gerçek durumlar üzerinde dinler ve anlarlar. Uzaktan anladığını sanarak ön yargı ile verilen kararlar sorunu çözmeyeceği gibi derinleşmesine ve başka sorunların ortaya çıkmasına da neden olabilir.
İletişimi geliştirir: Yöneticiler/Liderler “Gemba”ya gittiklerinde süreçleri ilk elden gözlemleyebilir ve çalışanlarla işleri hakkında konuşabilirler. Bu, iletişimi geliştirir ve yöneticileri/liderlerin çalışanların her gün karşılaştıkları zorlukları anlamalarına yardımcı olur.
İyileştirme alanlarını belirler: Yöneticiler/Liderler, süreçleri ilk elden gözlemleyerek süreçlerin iyileştirilebileceği alanları belirleyebilir. Bu, verimliliği ve kaliteyi önemli ölçüde artıran veriye dayalı kararlar almalarına olanak tanır.
Çalışan katılımını artırır: Çalışanlar, Yöneticilerinin/Liderlerinin iyileştirme çalışmaları ile aktif olarak ilgilendiğini gördüklerinde, çalışan bağlılığı ve motivasyonu artar.
T. +90 282 717 0429